Zondag - Reisverslag uit Olteanca, Roemenië van Xperience România - WaarBenJij.nu Zondag - Reisverslag uit Olteanca, Roemenië van Xperience România - WaarBenJij.nu

Zondag

Door: Dennis en Kyra

Blijf op de hoogte en volg Xperience România

29 Juli 2018 | Roemenië, Olteanca

Vandaag was het de bedoeling dat we om half 9 zouden ontbijten. Nu was het zo dat om half 9 alleen de meiden (+ de corveeploeg en Sietse) aanwezig waren. De jongens daarentegen kwamen 5 tot 10 minuten later aanzetten want blijkbaar waren ze allemaal nog ‘moe’. Na het heerlijke ontbijt met bacon and eggs, maakten we ons klaar voor de kerkdienst. Het was een mooie kerkdienst waarin we gezamenlijk hebben gebeden (ook voor Anco). De Roemenen die aanwezig waren in de kerk waren heel gepassioneerd in het bidden, wat erg mooi was om naar te luisteren ook al waren veel dingen niet te verstaan. Daarna mochten we naar Theodorus’ praatje luisteren en sprak hij kort over het onderwerp falen. Mircea nam ons ook nog mee in een kleine overdenking over vol vertrouwen in God hebben, wat sommigen raakte. Ook hebben we nog mooie Nederlandse en Roemeense liederen gezongen, en hebben Hendrianne en Kyra het liedje ‘Vul dit huis met uw glorie’ gezongen.

Na de dienst en na de lunch gingen we met z’n allen naar het dorpshuis om daar het kinderwerk voor te bereiden. We kregen namelijk de sleutel van het dorpshuis pas gistermiddag aan het eind van de middag, waardoor we toen dus niet bezig konden gaan om alles klaar te zetten. De mannen waren zo lief geweest om buiten de tent op te zetten en de vrouwen waren binnen alles mooi aan het versieren en werkjes klaarleggen.

Tegen 18.00 uur was het tijd om de bbq aan te zetten en de stoelen en tafels werden klaargezet op het nieuwe terras. Pieter, Jouke en Anko waren de grillmeisters en hebben ons voorzien van heerlijke stukken vlees, zoals de Roemeense lekkernij ‘mitch’. Echter na 45 minuten begon het te druppelen en al snel kwam de regen met bakken uit de hemel. Iedereen droeg alle tafels en stoelen mee naar de kerk en daar ging de bbq vrolijk verder. Buiten begon het steeds harder te stormen en we zagen veel mooie bliksemschichten door de hemel heen. In de avond had Theodorus een quiz voor ons voorbereid samen met zijn assistent Bernau-Dineke. De teamcaptains waren Olga, Gerrit, Rianna en Bart. Op deze avond kwamen we erachter hoe fanatiek sommige mensen waren en dat sommige niet vies waren van wat valsspelen, en dan hebben we het over team Bart en met name Pieter en Kyra. Tot en met de laatste vraag bleef het spannend maar omdat team Olga het dichtstbij het goede antwoord zat, heeft zij met haard groepje de quiz gewonnen. Na de quiz bleven we nog gezellig praten in de eetzaal en daarna zocht iedereen zijn eigen bed weer op.

• 31 Juli 2018 - 20:48

Beppe Riemie:

Ik geniet van jullie epistels. Leef met jullie mee. Ben benieuwd naar de volgende belevenissen. Heb gelezen wat Jan is overkomen. Sterkte.
    Liefs en groetjes van mij.

Xperience România

Project 'Xperience România' wordt georganiseerd vanuit Baptistengemeente De Vluchtheuvel in Surhuisterveen in samenwerking met Stichting Tabor in Buitenpost. 23 jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 20 jaar gaan van 27 juli t/m 5 augustus 2018 naar het dorp Olteanca in Roemenie. Daarnaast gaan er 12 begeleiders mee om te helpen met klussen en het zomerkamp. Het klussen bestaat uit het afbouwen van een kerk en het organiseren van een zomerkamp voor kinderen en jeugd in Olteance (Judentul Valcea)

Actief sinds 26 Mei 2016