Verslag over het gezin van Stefan - Reisverslag uit Olteanca, Roemenië van Xperience România - WaarBenJij.nu Verslag over het gezin van Stefan - Reisverslag uit Olteanca, Roemenië van Xperience România - WaarBenJij.nu

Verslag over het gezin van Stefan

Door: Nelly Bijker

Blijf op de hoogte en volg Xperience România

27 Juli 2016 | Roemenië, Olteanca

De hele week is er een jongen aanwezig bij het kinderkamp. Hij heet Stefan. De moeder van Stefan heeft veel kinderen van verschillende vaders. Alle vaders en oudere zonen zijn binnen het gezin uit beeld, behalve de vader van Stefan.

Stefan is een jongen van ongeveer 14 jaar oud, zijn vader is zwaar alcoholist. De moeder van Stefan heeft een baby van 6 maanden oud met een koper tekort. Zijn organen zullen daardoor langzamerhand afsterven. Stefan heeft nog een zusje van ongeveer 5 en een broertje van 3. De moeder van Stefan heeft het erg druk met de baby en moet voortdurend naar het ziekenhuis. Stefan moet daarom voor het hele gezin zorgen samen met de Opa van Stefan. Hij moet regelmatig huilen en doet dat heel onopvallend.

Op vrijdag 22 Juli 2016 is Mircea samen met Theodorus, Janne en Martine Vogelzang naar het ziekenhuis geweest met de moeder van Stefan. Ook hebben ze samen boodschappen voor haar gekocht. Omdat ze anders 20 kilometer had moeten lopen met 3 kinderen, hebben wij ze in een busje meegenomen. De kinderen zijn bij het kinderkamp geweest, ook de kleine baby. Stefan heeft de hele dag op hun gepast uiteraard graag geholpen door de jeugd.

De boodschappen en andere kosten zijn door ons betaald, er is met opzet veel ingekocht. De moeder van Stefan was erg dankbaar en wou zelfs met haar laatste weinige geld een ijsje kopen voor Martine en Janne, zij hebben dit natuurlijk niet aangenomen. Het huis van Stefan bestaat uit twee kamertjes, het is een krot.

De situatie van Stefan maakt veel indruk op ons allemaal. Het is mooi dat we Stefan en zijn gezin hebben kunnen helpen.

• 27 Juli 2016 - 10:12

Elisabeth Pilat:

Wat een heftig verhaal !! poeh. Wat zeer bijzonder dat jullie hier als leiding en als jeugd mee om gaan en hen op deze manier kunnen helpen. Super mooi!!

• 27 Juli 2016 - 10:53

Xperience România :

Bedankt Elisabeth, helaas is Stefan er nu op de laatste dag niet omdat hij op de kinderen moet passen. Het probleem blijkt nu nog groter dan gedacht. Mircea zal zich in de komende tijd ontfermen over dit gezin en wij zullen hard nadenken en bidden wat wij vanuit Nederland voor o.a. hen kunnen betekenen.

Xperience România

Project 'Xperience România' wordt georganiseerd vanuit Baptistengemeente De Vluchtheuvel in Surhuisterveen in samenwerking met Stichting Tabor in Buitenpost. 23 jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 20 jaar gaan van 27 juli t/m 5 augustus 2018 naar het dorp Olteanca in Roemenie. Daarnaast gaan er 12 begeleiders mee om te helpen met klussen en het zomerkamp. Het klussen bestaat uit het afbouwen van een kerk en het organiseren van een zomerkamp voor kinderen en jeugd in Olteance (Judentul Valcea)

Actief sinds 26 Mei 2016