Op de hoogte - Reisverslag uit Olteanca, Roemenië van Xperience România - WaarBenJij.nu Op de hoogte - Reisverslag uit Olteanca, Roemenië van Xperience România - WaarBenJij.nu

Op de hoogte

Door: Pieter Nicolai

Blijf op de hoogte en volg Xperience România

26 Juli 2016 | Roemenië, Olteanca

Het blijkt erg lastig om iedere dag een verslag te maken tijdens ons verblijf in Olteanca, Roemenie. Er is niet veel tijd over om te vertellen wat we allemaal doen. Globaal ziet onze dag er als volgt uit:

* 6.30 uur begint de bouwploeg
* 8.00 uur ontbijt en dagopening
* 9.00 uur voorbereiden kinderkamp
* 10.00 uur kinderkamp tot 14.00 uur
* 15.00 uur stopt de bouwploeg

Vervolgens is er even tijd om je op te frissen of het eten klaar te maken wanneer je in de corvee ploeg zit.

* 18.00 uur eten
* 20.00 uur dagafsluiting

Tussendoor is iedereen ingedeeld in een corvee rooster, moeten er nog wel wat kleine klusjes gebeuren e.d. Er is dus weinig tijd over wanneer je ook nog wat met elkaar wilt en mag delen en even bij wilt komen.

Morgen gaan we alweer onze laatste dag in. De tijd vliegt. Toch willen we jullie nog graag op de hoogte brengen van een aantal zaken.

Afgelopen vrijdag hadden we maar liefst 65 kinderen uit de omgeving die het kinderkamp hebben bezocht. Deze kinderen beginnen de dag met zingen vervolgens volgt een bijbelverhaal welke op een actieve wijze wordt uitgebeeld aan de kinderen. Na een korte pauze is er elke dag een knutselwerkje wat de kinderen in elkaar mogen knutselen. Tussen de middag eten we met elkaar soep en brood en na het eten is er tijd voor sport en spel.

De eigen jeugd komt elke dag bij elkaar om een thema te bespreken en om alles wat er is gebeurt te bespreken. Mede hierdoor groeit de groep enorm naar elkaar toe en gebeuren er fantastische dingen waar we God zeer dankbaar voor zijn. De jeugd voelt zich vrij om met elkaar en met de leiding te delen en met hen een weg te zoeken.

Er zijn kinderen tijdens het kamp aanwezig die in zeer schrijnende situaties zitten. Zo is er bijvoorbeeld een meisje van 13 die door haar ouders wordt ingezet in de prostitutie omdat beide ouders alcohol verslaafd zijn en daar geld voor nodig hebben. Ook is er een jongen uit een groot gezin waarvan de vader alcoholist is en die niet meer thuis woont. Deze jongen moet voor al zijn jongere broers en zussen zorgen. Zijn moeder heeft een baby van zes maanden die een zeer ernstige ziekte heeft en daardoor veel in het ziekenhuis ligt. Deze ziekte is niet te genezen en het kind zal vermoedelijk 1 tot 2 jaar oud worden. Voor de leiding en onze jeugd zijn dit aangrijpende gebeurtenissen.

Afgelopen zondag hebben we een kerkdienst gehad die we allemaal niet graag hadden willen missen. Hoewel de dienst zo'n 2,5 uur duurde was het geen moment te lang. We mochten met elkaar delen en God's nabijheid ervaren.

Dus hoewel er niet veel verslagen zijn geweest is er ontzettend veel gebeurt en kijken we nu al zeer dankbaar terug op onze tijd in Olteanca. Morgen plaatsen we nog een verslag over de activiteiten van de eigen jeugd en vervolgens maken we ons klaar voor de terugreis. Uiteraard zullen we terug in Nederland een datum prikken waarop we graag onze verhalen vertellen en foto's en video's willen laten zien van dit avontuur.

Het is en was in ieder geval onvergetelijk en zeker een reis waarin we mochten groeien, leren en ontdekken wie de Here Jezus Christus is.

• 26 Juli 2016 - 21:14

Riemie Huizinga:

Beste mensen allemaal. Wat geweldig, wat zullen jullie daar tot zegen zijn. En krijgen jullie ook terug. Ik geniet van de verhalen en leef heel erg mee. Gods zegen toegewenst en alvast een fijne en goede terugreis. Groetjes. Beppe Riemie

• 27 Juli 2016 - 10:51

Xperience România :

Hartelijk dank (beppe) Riemie. We ervaren inderdaad God's rijke zegen. Er gebeuren fantastische dingen en dus is er ook wel eens wat strijd. Blijf voor ons bidden dat de kinderen vandaag hun hart mogen openstellen en dat we weer veilig thuis mogen komen...

Xperience România

Project 'Xperience România' wordt georganiseerd vanuit Baptistengemeente De Vluchtheuvel in Surhuisterveen in samenwerking met Stichting Tabor in Buitenpost. 23 jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 20 jaar gaan van 27 juli t/m 5 augustus 2018 naar het dorp Olteanca in Roemenie. Daarnaast gaan er 12 begeleiders mee om te helpen met klussen en het zomerkamp. Het klussen bestaat uit het afbouwen van een kerk en het organiseren van een zomerkamp voor kinderen en jeugd in Olteance (Judentul Valcea)

Actief sinds 26 Mei 2016